SINE-CUP, talenttræner og konditionstræning

På SINE´s drengehåndboldlinje er vi i fuld gang med forberedelserne til den kommende sæson. Vi har afviklet vores eget stævne SINE-CUP og spillerne har de seneste 4 uger knoklet en vis del ud af bukserne for at komme i form. Derudover har vi været heldige at kunne tilknytte Rasmus Hauge som en del af trænerteamet.

 

SINECUP

Sidste weekend i august, lagde Klosterhallerne gulv til SINE-CUP, hvor 24 U16 drenge og pigehold deltog. Holdene var fordelt i 3 puljer med 4 hold i hver efter niveau og langt størstedelen af weekendens kampe var jævnbyrdige og med rigtig god intensitet. Formålet med stævnet var at spille træningskampe med fokus på den sportslige proces, med en jævn belastning(max 2 kampe pr. Dag), gode pauser mellem kampene, og frem for alt kampe, hvor holdene matchede hinanden i niveau. Og selvfølgeligt spillede holdene også for at vinde og få succesoplevelser fra resultattavlen med til de kommende kampe.

Træningslokalet

I træningslokalet har drengene arbejdet hårdt de første 4 uger, hvor vi efter test i opstarten, har haft fokus på at forbedre spillernes kondition og fysiske formåen. I træningerne har vi både arbejdet med løb uden bold og intervalspil med bold. Det sidste har været et fokusområde, hvor drengene har skulle lære at arbejde hårdt og koncentreret i spil 3 mod 3, med indlagte pauser.

Eksempelvis har vi haft fokus på at forbedre evnen til at arbejde høj intenst Aerobt, dvs. Udvikle energi til kroppen gennem ilt, når der har været fuld knald på træningen. Drengene har spillet 90 sekunder og efterfølgende haft 30 sekunders pause, det er så blevet gentaget 5 gange. På den må de har de arbejdet med korte pauser, modsat når man arbejder anaerobt, hvor pausetiderne er længere.

Talenttræner

Sidst, men ikke mindst,har vi været så heldige at kunne tilknytte Rasmus Hauge som en del af trænerteamet. Han vil være omkring gruppen 2 gange om ugen og vil lave ekstratræning for spillerne. Rasmus har tidligere været omkring Liga-herrerne i Skanderborg som assistent og er Talenttræner under DHF på herresiden.

Keepercamp og sommertræning

I starten af juni måned var SINE vært for årets keepercamp. Knap 40 keepere i alderen 13-15 havde tilmeldt og stod klar på halgulvet lørdag den 6. juni om morgenen.

Programmet stod på træning uden skytter i flere forskellige variationer. Formålet med øvelserne er, at keeperne lærer de rigtige udfaldsbevægelser og har den rette koordination og fysik inden de står i skudsituationen. Samtidigt var der også træning af reflekser, reaktioner og smidighed.

Alle deltagere skal have ros for at knokle en vis del ud af bukserne for at lære nye ting og blive bedre. Alt i alt en rigtig god keepercamp på SINE.

I kan se alle øvelser fra dagen på SINEs youtubekanal – Her er video fra opvarmningen

 

På træningsbanen har dette års håndbolddrenge kastet den sidste håndbold og afsluttet sommertræningen. Drengene har knoklet godt på i juni måned og arbejdet med kondition, koordination og selvfølgeligt spillet på 2 mål.

Her er lidt klip fra den sidste træning, hvor vi sluttede af med en lille konkurrence

 

Rigtig god sommer og vi ses på den anden side🙂

Dynamic eye training – træn dine øjne til en toppræstation

 

Mandag den 30. maj, 2016

I denne weekend, hvor DM guldet og herrernes Champions League finale skal afgøres, tales der ofte om de små marginaler der skal afgøre kampene. Marginaler der ikke findes i kollektivets samlede formåen, men hos den enkelte spiller og de kompetencer, som han/hun besidder. Håndbold bliver i dag i større grad afgjort med den rigtige aflevering, i det rette moment, med den helt rigtige fart. Kompleksiteten i sporten, gør den for os hånboldelskere, sindssyg fascinerende, det skaber oplevelser og underholdning.

I forbindelse med Final Four i Køln, afholdes der forskellige håndboldfaglige møder rundt om i Køln. Et af stederne var vi inviteret til at hører om Dynamic Eye training. Så tænker man straks, hvad i alverden skal det dog gøre godt for? – Jo nu skal I høre.

I håndboldkampene sidder vi og fryder os over, når Mikkel Hansen, Larzarov eller Palmarsson laver lækre afleveringer tværs hen over banen, eller ser en aflevering, som ingen andre kan se. Netop ordet SE betyder ufattelig meget. I det samfund, som vi i dag er del af, ser vi ikke så meget, som vi tidligere har gjort. – Hvad skyldes det så?

 

I dag bruger alle mange timer på telefonskærmen, ipaden eller computerskærmen, og det betyder at vores øjne drejer ind af, og retter fokus på et indskrænket område. Men i håndboldsporten er det udadroterende syn (perifer-syn) altafgørende for, og du har større opfattelse af rummet du skal forholde dig til. Fx hvis du som playmaker, ikke besidder et bredt perifert syn, er det ikke sikkert, at du ser den frie fløj i hjørnet, når forsvarsfløjen står højt mellem back-fløj eller er stukket af sted.

Vores øjne, sammen med vores hjerne, er porten til en hurtig opfattelse og omsætning af afleveringer, skud og målmandsblokeringer i de rigtige momenter.

I den sammenhæng besøgte vi Köln Sportsschüle, hvor Stefanie og Sabine har specialiseret sig i træning af øjne inden for en lang række sportsgrene. Udgangspunktet er træning af balance, fokustræning, muskelstyrke i øjnene samt træning af det perifere synsfelt. Et område som i Danmark, på ingen måde er noget der arbejdes med systematisk. Håndboldspilleren træner, efter et vist opnået træningsniveau, naturligvis med bold eller andre håndboldrelateret bevægelser, mens han/hun træner sine øjne til en toppræstation. Ligesom ens fysisk skal kunne bære de sidste ti minutter, så skal synet vel også være skarpt, for at træffe det helt rigtige valg. Dette er utroligt interessant, og noget jeg forudser bliver mere anerkendt i Danmark med tiden, da det i Tyskland er meget udbredt, og bruges af en lang række atleter, som fx hockeyspillere, svømmere, udspringsatleter, taekwondo, bordtennisspillere og naturligvis håndboldspillere.

Så tænk lige over næste gang du skal sidde to timer i bilen inden kamp, om du lige skule ligge din mobiltelefon væk, så dine øjne rent faktisk også er klar til en toppræstation! Teknologien er i hvert fald ikke en hjælp i den her henseende, og så har du først en træner der står og råber – Jamen kan du da ikke SE at fløjen er fri J …

Se links/ video for inspiration

https://www.youtube.com/watch?v=-LyMV5KVvDs

https://www.youtube.com/watch?v=F3adJ_rnglM

http://www.dynamic-eye.de

 

Mark.

Hvor kommer din indre motivation fra?

Fredag den 13. maj 2016

Efterskoleåret er snart slut, men det er ikke ensbetydende med, at vores elever slipper deres fokus i træningen og for fremtiden. I denne periode er der alm. træning, fysisk træning og samtaler på programmet.

I vores samtaler arbejder vi med, hvilke områder hver enkelt spiller har flyttet sig på i løbet af året. Som spiller skal man lære at evaluere sig selv og vurdere, hvor langt man er kommet i forhold til de mål man har sat op.

Det afgørende for udviklingen er motivationen, altså om man brænder for at ville udvikle sig, hvis det er tilfældet er det meget nemmere at fastholde fokus i træningen til alle træninger. Hvor kommer motivationen så fra? Det kan være meget forskelligt for spiller til spiller, men den vigtigste ting er jo at det kommer indefra, altså et sted derinde i maven, som fortæller en, at det er noget man rigtigt gerne vil. Det kan være, at man har en drøm om at komme på landsholdet engang eller spille i den bedste U16 række, målene kan være mange. Et andet mål, lidt mere kortsigtet, kan være at blive bedre til nogle bestemte færdigheder, fx. i forbindelse med afslutninger på ens position.

Vi bruger Ipad i træningen til, at spillerne kan se sig selv og rette ting de selv ser og som trænerne giver input til. På den måde kan spillerne fastholde deres fokus på udviklingen af egne evner og forhåbentligt kan det motivere dem, at de kan se en forbedring undervejs.

Det er under alle omstændigheder en afgørende færdighed, at have viljen og motivationen til at ville rette sig selv. Og det vil vi gerne træne her på SINE!

Nedenunder kan I se et eksempel på en spiller, der har udfyldt hvilke ting han har udviklet sig på og hvilke ting han vil forbedre. Her får spilleren reflekteret over egen udvikling og sat mål for det kommende arbejde i træningslokalet.

Velkommen til drengehåndboldlinjen på SINE

Idag skriver vi onsdag den 27. april 2016.

Det betyder, at turneringerne er færdige og vores spillere arbejder off-season. For os betyder det, at spillere næsten får en pause fra håndbolden og laver andre aktiviteter. I denne uge ser programmet ud som følger

Mandag – Fysiske test: Brutal mave + agility

Tirsdag – Almindelig træning: Bl.a. afslutninger på positioner og intervalspil 3m3 og 4m4

Onsdag – Alternativ træning

Torsdag – Test: Yo-yo test + springtest

Fredag – Linjedag – Alternativ dag, hvor vi dyrker fællesskabet og lave nogle sjove aktiviteter, fx. kørestols rugby🙂

Vores spillere har fået besked på, at de skal holde sig i form i denne periode, især med styrketræning, og det er mange af drengene også gode til. Det er rigtigt vigtigt, at styrketræningen holdes ved lige, da bare en 1-2 ugers pause kan betyde, at de går markant ned i hvor meget de kan have på vægtstangen.

Et andet sted, hvor de kan mærke om de har passet styrketræningen er ved brutal mave testen. Her bliver de testet i muskelstyrken og udholdenheden fra lår til skulder.